Generelle vilkår
Generelle vilkår
Oppdatert 1.mai 2025
1.Avtalens omfang
De generelle vilkårene gjelder alle avtaler og tjenester som er inngått mellom Rettshjelp Avtaleinngåelse AS og kunden. De generelle vilkårene, sammen med innholdet av tjenesten utgjør den samlede avtalen.
Når avtalen er inngått, vil kunden motta en ordrebekreftelse. Ordrebekreftelsen er bindende mellom kunden og Rettshjelp Avtaleinngåelse AS. Når kunden har mottatt ordrebekreftelsen, bekrefter kunden samtidig sin godkjennelse av de generelle vilkårene, og de gjeldende avtalevilkårene.
I tilfelle feil på nettsted eller tilbud, skal Rettshjelp Avtaleinngåelse AS ha rett til å korrigere avtalebekreftelsen. Dersom det oppdages feil i tjenesten, skal feilen umiddelbart varsles til selskapet.
Rettshjelp Avtaleinngåelse AS kan uansett årsak og på hvilket tidspunkt, før endelig utarbeidet avtale, avslå, korrigere, eller kansellere en ordre.
Enhver endring av de generelle vilkårene skal gjøres skriftlig, og aksepteres av begge parter.
Rettshjelp Avtaleinngåelse AS kan sende deg e-post med generell markedskommunikasjon. Du kan enkelt reservere deg fra å motta markedskommunikasjon ved avtaleinngåelse.
Disse brukervilkårene og personvernerklæringen er juridisk bindende avtaler mellom Rettshjelp Avtaleinngåelse AS og deg som bruker.
2.Juridisk rådgivning
Juridisk rådgivning fra Rettshjelp Avtaleinngåelse AS gis innenfor rammen av den inngåtte avtalen, og de generelle vilkårene. Omfanget av den juridiske rådgivningen avtales mellom partene, og kan ikke utvides til å omfatte andre forhold enn det som er avtalt. Når flere personer sammen benytter våre tjenester, forutsettes det å være enighet mellom partene. Juridisk rådgivning er gitt kunden personlig. Selskapet er ikke ansvarlig for at tredjepart baserer seg på juridisk informasjon, eller råd gitt kunden.
All juridisk rådgivning fra ansatte i Rettshjelp Avtaleinngåelse AS er underlagt lovbestemt taushetsplikt.
Juridisk rådgivning fra Rettshjelp Avtaleinngåelse AS følger de til enhver tid gjeldende reglene om rettshjelpsvirksomhet, og kravene som stilles til rettshjelpvirksomhet etter Advokattilsynets regelverk.
3.Personopplysninger
Rettshjelp Avtaleinngåelse AS og kunden kan utveksle personlig informasjon som er nødvendig for å administrere og gjennomføre avtalen. Videre kan selskapet samle identifiserbar informasjon, for å oppfylle våre forpliktelser til deg som kunde, og tilpasse vår rådgivning. Kunden skal varsle selskapet om endringer av e-post og betalingsinformasjon umiddelbart. Kunden er ansvarlig for eventuelle kostnader og tap som kan oppstå ved feilaktig, eller manglende oppdatering av kontaktinformasjon. For behandling av personopplysninger, se egen personvernerklæring.
4.Priser
Fakturering skjer ved hel eller delvis levering, dersom ikke annet er avtalt mellom partene. Alle fakturaer skal være tilstrekkelig spesifisert, slik at kunden kan kontrollere dem. Timepriser og antall registrerte timer skal spesifiseres. Betaling skjer ved avtaleinngåelse. Hvis ikke annet er avtalt, skal alle fakturaer forfalle til betaling 14 dager fra fakturadato.
Hvis ikke annet er spesifisert i ordreavtalen, er alle oppgitte priser inkludert merverdiavgift, og andre indirekte skatter og avgifter.
Ved manglende betaling vil Rettshjelp Avtaleinngåelse AS varsle kunden, belaste kunden et gebyr for forsinket betaling, og kreve renter for forfalt betaling etter forsinkelsesrenteloven. Dersom kunden ikke betaler dette beløpet innen 30 dager, kan Rettshjelp Avtaleinngåelse AS sende skriftlig varsel om at avtalen termineres på grunn av betalingsmislighold. Videre vil rettslige skritt kunne foretas.
5.Mislighold
Partene skal oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen. Den av partene som ikke oppfyller sine forpliktelser i henhold til avtalen, er i mislighold av avtalen. Parten som påberoper seg mislighold, må sende skriftlig klage, uten unødig opphold, og senest innen 60 dager, til den andre parten. Den skriftlige klagen må inneholde en detaljert beskrivelse av mangelen, og årsaken til at dette er et kontraktsbrudd.
Hvis kunden ikke oppfyller sine forpliktelser, foreligger det ikke et kontraktsbrudd, og Rettshjelp Avtaleinngåelse AS har ikke noe ansvar. Det samme gjelder ved force majeure, eller andre omstendigheter utenfor Rettshjelp Avtaleinngåelse AS sin kontroll.
6.Ansvar
Rettshjelp Avtaleinngåelse AS er ansvarlig for sine forpliktelser etter den inngåtte avtalen. Dette omfatter direkte tap som følge av et eventuelt mislighold av avtalen. Dette ansvaret omfatter ikke direkte tap som skyldes en hindring utenfor selskapets kontroll, som ikke med rimelighet kunne bli tatt i betrakting på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgende av.
Det er stilt sikkerhet, og betalt bidrag til Advokattilsynet, og selskapet har rett til å bli oppført i juristregisteret, jf. advokatforskriften § 60 andre ledd. Sikkerhetsstiller er If Skadeforsikring, og selskapet har forsikringen Profesjonsansvar for rettshjelpere.
Ved mislighold kan den berørte part kreve erstatning for dokumenterte direkte økonomiske tap etter vanlige erstatningsrettslige regler. Erstatningsansvar foreligger ikke for indirekte tap, eller følgetap.
7.Varighet
Gyldighetsperiode: avtalen er inngått ved dato for ordrebekreftelse og gjelder til avtalen er ferdigstilt og betalt.
8.Oppsigelse
Avtalen kan sies opp hvis det foreligger vesentlig mislighold av avtalen, og kunden ikke har korrigert misligholdet 30 dager etter skriftlig varsel. Kanselleres ordren ved vesentlig mislighold, skal alle kostnader som er påløpt og ikke betalt umiddelbart, forfalle til betaling. Kunden skal straks slutte å bruke alle tjenester fra Rettshjelp Avtaleinngåelse AS.
Alle kundedata slettes innen 30 dager etter oppsigelse.
9.Konfidensiell informasjon
Ingen av partene i avtalen kan overføre konfidensiell informasjon til tredjeparter, eller la uautoriserte personer få tilgang til slik informasjon.
10.Informasjonssikkerhet
Hver part har ansvar for å etablere og opprettholde informasjonssikkerhetstiltak slik at kundedata holdes sikre og konfidensielle. Kunden beholder det overordnede ansvaret for å opprettholde informasjonssikkerhet for egne systemer.
11.Generelt
Kunden kan ikke overdra rettigheter eller forpliktelser etter avtalen til tredjeparter uten skriftlig samtykke fra de involverte partene.
Rettshjelp Avtaleinngåelse AS kan endre de generelle vilkårene etter eget skjønn. Endringer trer i kraft umiddelbart etter de er publisert på nettsiden avtaleinngåelse.no. Ved vesentlige endringer, vil kunden få en skriftlig melding.
Alle varsler, krav og annen kommunikasjon skal gis skriftlig og må signeres av autorisert person. Alle klager og henvendelser om ansvar skal sendes til marianne@avtaleinngaelse.no For spørsmål om tjenesten, ta kontakt via kontaktskjema. Rettshjelp Avtaleinngåelse vil forsøke å besvare alle henvendelser innen rimelig tid.
Tvister mellom Rettshjelp Avtaleinngåelse AS og kunden skal søkes løst i minnelighet. Hvis dette ikke er mulig, skal tvisten løses etter vanlig domstolsbehandling.